معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: نرخ بیکاری کردستان بالاتر از متوسط کشوری است.
ارسلان ازهاری عصر امروز در نهمین شورای برنامهریزی استان در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری کردستان، اظهار کرد: استان کردستان با جمعیت یک میلیون و 700 هزار نفر تقریبا دودرصد جمعیت کل کشور را به خود اختصاص داده است.
به گزارش تسنیم، وی با اشاره به اینکه مساحت کل استان 1.8 دهم درصد کشور است، افزود: با توجه به موقعیت استان حدود یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی قابل کشت کشاورزی یعنی حدود 5 درصد اراضی کشاورزی کشور در کردستان است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: سالانه 450 میلیمتر بارندگی یعنی سهم 3 درصد بارندگی و 6 درصد روانابهای سطحی کشور را در استان داریم، 211 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق یک پتانسیل و ظرفیت در حوزه بازرگانی و تجارت خارجی برای توسعه کردستان است.
وی خاطر نشان کرد: 18 نوع ماده غنی معدنی حدود یک میلیارد و یکصد میلیون تن از سنگ آهن و معدن طلا را شامل میشود، پتروشیمی سنندج با ظرفیت 300 هزار پلی اتیلن از برکات سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان بود و به عنوان یک ظرفیت یک شهرک صنعتی از قبل طراحی شده که بتواند صنایع پایین دستی برای ایجاد اشتغال و تهیه مواد اولیه را در استان ایجاد کند.
ازهاری با بیان اینکه نرخ بیکاری استان کردستان بالاتر از متوسط کشوری بوده و نیاز به توجه ویژه در این بخش است، عنوان کرد: اشتغال در بخش صنعت 27.7 دهم درصد و رتبه 3 کشوری است، عمده اشتغال استان در بخش خدمات بوده و نیاز به توجه ویژه به بخش کشاورزی و صنعت است.
وی با اذعان به اینکه درآمد سرانه استان 29 میلیون و 900 هزار تومان تقریبا 47 درصد متوسط کشوری است، اظهار کرد: عمده مشکلات عدم سرمایهگذاری و عدم شکلگیری سرمایه در استان است، با 6 دهم درصد منابع بانکی استان، نمیتوان نیازمندیهای سرمایهگذاری کردستان را تامین کرد.
معاون امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: از بانکها انتظار میرود در اختصاص خط اعتباری ویژه در حوزه اشتغال کمکهای لازم انجام شود، متاسفانه با وجود ظرفیتهای مختلف اما توسعه در استان کردستان شکل نگرفته و در بخش کشاورزی با 12 درصد اراضی آبی و اراضی دیم با رتبه اول کشور میطلبد سرمایهگذران توجه ویژهای به این حوزه داشته باشند.
وی با اشاره به تاکید رئیسجمهور به اسناد بالادستی و سیاستهای کلی ابلاغی و تدوین برنامه هفتم گفت: پیشرفت اقتصادی توام با عدالت و گسترش طرحهای سرمایهگذاری و امکانات در گستره ایران اسلامی مورد توجه قرلر گرفته است.
ازهاری افزود: سیاست کلی برنامه هفتم استقرار نظام جامع تامین اجتماعی در حوزههای امدادی، بیمهای و حمایتی در سطوح پایه، مازاد و مکمل به منظور ارائه عادلانه خدمات است، نکته مهم سیاست کلی این برنامه است.
به گفته وی، نیروهای سرمایهگذاری زیادی در هلدینگ سرمایهگذاری نفت، گاز و پتروشیمی استان وجود دارد، امیدواریم شستا در این راستا ورود پیدا کند، سرمایهگذاری کشت، دام و صنایع تبدیل در سارال دیواندره که قطب تولید دام با 3 میلیون واحد دام میتواند قطب مهم سرمایهگذاری برای شستا باشد.
معاون اقتصادی استاندار کردستان یادآور شد: مدیریت توسعه انرژی تامین نیز در حوزه نیروگاه سد آزاد با 500 میلیون واتی خط انتقال خوبی برای سرمایهگذاری ظرفیت خوبی است، یک پروژه توسط هلدینگهای زیر مجموعه بازنشستگی در استان اجرا نشده است، صندوق بازنشستگی کمک کند.
منبع:
مرد ۳۱ ساله ای که به دلیل قتل های سریالی تحت تعقیب کارآگاهان پلیس آگاهی مشهد قرار گرفت و با دستورهای ویژه قاضی وحید خاکشور در یکی از روستاهای تربت حیدریه دستگیر شد، نه تنها تاکنون به قتل۶ نفر از نزدیکانش اعتراف کرده است، بلکه ادعا می کند فهرستی از طعمه های دیگر را هم در نوبت «مرگ» داشت که یکی از آنان هم به طرز معجزه آسایی نجات یافت.
پس از انتشار خبر منفجر شدن باتری گوشی ناتینگ در هند، بار دیگر سؤالی مهم دنیای فناوری را فرا گرفت: آیا همهی باتریهای بادکرده منفجر میشوند؟
چند وقت پیش خبری مبنیبر انفجار گوشی CMF Phone 1 ناتینگ در هند منتشر شد. ماجرا از این قرار بود که یک موتورسوار درحالیکه گوشی CMF Phone 1 ناتینگ در جیبش بود، پس از انفجار باتری گوشی، جانش را از دست داد و فرد دیگری که روی موتورسیکلت بود، بهشدت مجروح شد. این حادثه بار دیگر دغدغهای قدیمی را به جریان انداخت: چگونه میتوانیم با تهدید خاموش باتریهای بادکرده مقابله کنیم؟
به گزارش نیمروز۲۴ به نقل از دانشجو؛ در دو دههی گذشته، مسیر عرضهی محصولات باتریدار با تغییرات بنیادینی مواجه شده است؛ مثلاً ما در محصولاتی مثل کنسولهای بازی شاهد باتریهای یکبارمصرف نیستیم و آنها را صرفاً در کنترلهای تلویزیون، ریشتراشها و سایر وسایل مصرفی میبینیم؛ درحالیکه هر دستگاهی مانند گوشی هوشمند یا کنسول بازی که به قدرتی مداوم و قابلتوجه نیاز دارد، امروزه معمولاً با باتریهای لیتیوم-یونی قابل شارژ عرضه میشود و کاربران این دستگاهها نیز با باتریشان کار چندانی ندارند؛ مگر در مواردی که باتری به تعویض نیاز پیدا کند.
همانطور که احتمالاً متوجه شدهاید، همراه دستگاههای مجهزبه باتری لیتیوم-یونی، دفترچهای است که دربارهی خطرات باتری به شما هشدار میدهد؛ هشدارهایی ازجمله اینکه دمای بیشازحد باتری میتواند فجایعی جبرانناپذیر را به بار بیاورد. اگرچه امروزه با درگاه USB-C بهعنوان استاندارد شارژ، معمولاً حوادث کمتری رخ میدهد، بازهم نمیتوان خطرات انفجار باتریهای بادکرده را نادیده گرفت.
با توجه به اینکه به نظر میرسد هیچکس انفجار باتریهای لیتیوم-یونی را گردن نمیگیرد و هیچ مسئولیتی در قبال خسارات جانی و مالی افراد وجود ندارد، در مقالهی پیشرو خطرات باتریهای بادکرده و نحوهی مواجهه با آنها را بررسی میکنیم.
علت انفجار باتری گوشی
اول از همه لازم است بدانیم که همهی باتریها مستعد تورم و ایجاد خطر هستند، اما چنین اتفاقی برای باتریهای لیتیوم-یونی بیشتر پیش میآید. اگرچه شاید اکثر خبرهایی که تاکنون دربارهی انفجار باتری شنیده باشیم دربارهی گوشیها باشند، باتریهای لیتیوم-یونی در انواع تبلتها، لپتاپها، دوربینهای دیجیتال و سایر دستگاههای الکترونیکی نیز به کار میروند.
مشکل در اتصال الکتریکی دستگاه یا شارژر، یکی از علل بادکردن باتریهای لیتیوم-یونی است
اگر بخواهیم علت بادکردن و انفجار باتریهای لیتیوم-یونی را توضیح دهیم، باید به این چند مورد اشاره کنیم:
عیوب مربوط به فرآیند تولید: استفاده از مواد تولیدی مشکلدار و اشتباهات فرآیند تولید از جمله دلایل انفجار باتریها است. بسیاری از رسانهها انفجار باتری را به عیوب مربوط به فرآیند تولید نسبت میدهند؛ اما در واقع، به لطف انواع کنترلهای فنی و کیفی که توسط تولیدکنندگان معتبر صورت میگیرد، عیوب مربوط به فرآیند تولید جزو نادرترین دلایل انفجار باتریها هستند.
طراحی معیوب و محصولات تقلبی: طراحی معیوب باتری یا استفاده از باتریهای تقلبی مشکلی است که معمولا در مورد محصولات تقلبی مشاهده میشود. محصولاتی که از این مشکلات رنج میبرند، توسط شرکتهایی تولید میشوند که آشنایی کاملی با طراحی و تولید باتری ندارند یا شرکتهای سازندهی آنها درصدد کاهش مخارج خود هستند. متأسفانه چنین محصولاتی در فروشگاههای آنلاین بهوفور یافت میشوند.
شارژ بیشازحد دستگاه: هنگامی که جریان برق اضافی به باتری وارد میشود، تجمع گاز و گرما را ایجاد میکند و همین باعث میشود باتری باد کند؛ سپس اگر باتری متورم به هر دلیلی سوراخ شود، موجب انفجار خواهد شد. امروزه شارژ طولانیمدت دستگاه بهتنهایی علت تورم باتری نیست، اما اگه بههردلیلی اتصال شارژ با مشکل روبهرو شود، شاهد بادکردن باتری خواهیم بود.
قرار گرفتن در معرض گرما: قرار دادن دستگاه الکترونیکی در معرض دمای زیاد، میتواند واکنشهای شیمیایی درون باتری را تسریع کند و به باد کردن باتری و سپس خطر انفجار آن بینجامد.
استفاده از شارژر بیکیفیت: استفاده از شارژرهای ارزان، بیکیفیت یا فیک میتواند قاتل باتری دستگاه الکترونیکی شما باشد، زیرا ممکن است روند شارژ را بهطور صحیح تنظیم نکند و موجب شارژ بیشازحد باتری و تورم آن شود.
نشانههای تورم باتری
در اکثر مواقع شما با تغییرات فیزیکی دستگاه متوجه باد کردن باتری آن میشوید، زیرا معمولاً باتری پس از باد کردن به بدنهی دستگاه فشار آورده و موجب جدا شدن آن میشود؛ پس هرگونه برآمدگی در محل باتری میتواند به تورم باتری مربوط باشد.
باتری بادکرده علاوهبر ظاهر دستگاه، عملکرد آن را نیز تغییر میدهد
اما نشانههای تورم باتری، فقط تغییرات فیزیکی نیستند و عملکرد دستگاه را با افت قابلتوجهی روبهرو میکند. افزایش دمای دستگاه، کاهش چشمگیر و ناگهانی عمر باتری و خاموش شدنهای پیدرپی، میتوانند نشانهای از تورم باتری باشند.
آیا باتری متورم حتما منفجر میشود؟
واقعیت این است که باتریهای متورم در معرض خطر سوراخ شدن و سپس انفجار قرار دارند. هرچند چنین مواردی نادر هستند، با توجه به خطرات آنها، باید سریعاً نشانههای باد کردن باتری را جدی گرفت.
باتریهای بادکرده علاوهبر خطر انفجار، باتوجه به افزایش اندازهی قابل توجهشان، به اجزای داخلی دستگاه آسیب میزنند و میتوانند سایر ارگانهای دستگاه الکترونیکیتان را نیز با مشکل مواجه کنند.
راههای جلوگیری از تورم و انفجار باتری
اصلاح عادات شارژ کردن: پیشتر تصور میشد که اگر گوشی را بیشازحد شارژ کنیم به باتری آسیب میزنیم، اما رفتهرفته این تصور کمرنگتر شد؛ زیرا امروزه مدارهای محافظتی هوشمند دستگاههای الکترونیکی، پس از شارژ کامل، بهطور خودکار ورود برق را قطع میکنند. توصیهی کارشناسان این است که همچنان باید از شارژ بیشازحد پرهیز کرد، زیرا هم میتواند عملکرد باتری را مختل کند و هم اگر شارژر آسیب دیده باشد، ممکن است ورود جریان برق به باتری را قطع نکند.
اجتناب از قرار دادن دستگاه در دمای بالا: یکی از راههایی که میتوانید خیال خودتان را از متورم نشدن باتری راحت کنید، پرهیز از قراردادن دستگاه در دمای بالا است. سعی کنید همیشه دستگاه را در جای خشک و با دمای مناسب نگهداری کنید. حواستان باشد که نور مستقیم خورشید و دستگاههای داغ بهسرعت میتوانند باتری شما را متورم و سپس منفجر کنند.
استفاده از شارژرهای باکیفیت: نسبت به شارژر و کابل شارژ خود حساسیت ویژهای داشته باشید؛ زیرا شارژر باکیفیت بهگونهای طراحی شده است که ورود جریان برق به باتری را کنترل کند و خطر شارژ بیشازحد را از بین ببرد.
چگونه با خطرات باتری بادکرده مقابله کنیم؟
باتوجه به خطرات جبرانناپذیری که انفجار باتری میتواند رقم بزند، باید به هرگونه بادکردن باتری دستگاه الکترونیکیتان حساس باشید.
باتریهای بادکرده تعمیر نمیشوند و باید آنها را به تعمیرکار دستگاههای الکترونیکی بسپارید تا برایتان تعویض کند
در این مواقع بهتر است دستگاه را در ابتدا خاموش کرده و سپس از هرگونه منبع برقی جدا کنید؛ زیرا باتری بادکرده حتی اگر کارایی نداشته باشد، بازهم مثل یک بمب ساعتی عمل میکند.
باتریهای بادکرده هیچگاه تعمیر نمیشوند، پس توجه داشته باشید که در اولین فرصت باید دستگاه را پیش تعمیرکار ببرید تا باتری را برایتان تعویض کند. توصیه میکنیم هرگز خودتان اقدام به تعویض باتری نکنید؛ زیرا ممکن است طی روند تعویض، باتری را بههرشکلی سوراخ کنید و موجب انفجار آن شوید. از سوی دیگر، باتریهای لیتیوم-یونی حاوی اسیدهایی هستند که پوست را میسوزاند و همچنین بخارهایی سمی تولید میکند.
باتریهای بادکرده را چگونه دور بیندازیم؟
باتریهای بادکرده جزو «زبالههای خطرناک» دستهبندی میشوند و بههیچوجه نباید در سطلهای زبالهی معمولی انداخته شوند؛ بلکه باید در کیسههای مخصوص ضدآتش یا ظرفی جداگانه در محیط خشک و خنک قرار بگیرند. انداختن باتریهای بادکرده در سطل زبالهی معمولی، میتواند باعث آسیب جدی به افراد و محیطزیست شود.
آیا ممکن است باتری در دستگاههای نو متورم شود؟
باتریها لزوماً در دستگاههای کارکرده، باد نمیکنند؛ بلکه گاهی ممکن است باتری یک دستگاه کاملاً نو و استفادهنشده نیز متورم شود؛ بنابراین درصورت مشاهدهی هر مورد مشکوکی در دستگاه الکترونیکی تازهخریداریشده، مثل تغییر در بافت قسمت پشتی دستگاه یا ترکهای غیرعادی، باید دستگاه را خاموش کنید و به تعمیرکار بسپارید.
منبع:
نماینده مردم تهران در مجلس نوشت: همه ما باید دولت کمک کنیم تا موفق شود و طرح استیضاح پزشکیان به فاصله ۵ ماه از شروع به کارش جز بی ثباتی کشور دست آورد دیگری ندارد و بالاخره شرایط امروز حاصل انتخاب ۲۰۰ روز قبل خود مردم است.
به گزارش ایلنا، امیرحسین ثابتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: «به مناسبت ۹ دی، در جمع مردم قرچک حاضر شدم و توضیح دادم آنچه در همه این ۴۷ سال باعث غلبه بر دشمنان شده، همراهی و ایستادگی مردم در برهههای مختلف بوده که ۹ دی سال ۸۸ یک نمونه آن بود. در هیچ کجای دنیا هیچ نظام سیاسی جز جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد که میلیونها نفر از مردمش هر سال به مناسبتهای مختلف با راهپیمایی و حضور خیابانی و میدانی و… از آن حمایت کنند و این پشتیبانیها هم فقط یک علت دارد؛ اسلام.»
وی در ادامه این مطلب آورده است: «در بخش دیگری از صحبتها هم توضیح دادم که امسال جریان انقلاب تنها با فاصله دو میلیون رأی انتخابات را واگذار کرد اما هیچ آشوب و بلوایی به راه نیفتاد. جریانی که امروز بخشی از آنها در دولت حضور دارند سال ۸۸ با فاصله بیش از ۱۱ میلیون رأی انتخابات را واگذار کردند اما آن جنایتها را در حق مردم و نظام راه انداختند.»
ثابتی تاکید کرد: «در پایان هم در پاسخ به چند سوال درباره وضع بد معیشتی و عملکرد ضعیف دولت و اینکه چرا رئیس جمهور استیضاح نمیشود؟ گفتم که همه ما باید دولت کمک کنیم تا موفق شود و طرح استیضاح پزشکیان به فاصله ۵ ماه از شروع به کارش جز بی ثباتی کشور دست آورد دیگری ندارد و بالاخره شرایط امروز حاصل انتخاب ۲۰۰ روز قبل خود مردم است.»
منبع:
با کشف اجساد مسافران و خدمه هواپیمای کره جنوبی، عملیات جستجوی قربانیان حادثه سقوط هواپیما در این کشور به پایان رسید.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، اجساد همه ۱۷۹ قربانی سقوط هواپیما در کره جنوبی پیدا شد.
رسانههای کره جنوبی روز یکشنبه اعلام کردند که اجساد همه مسافر و خدمه هواپیما از لاشه هواپیما خارج شد. این حادثه بدترین فاجعه هوایی کره جنوبی در چند دهه اخیر اعلام شد.
تنها دو نفر از ۱۸۱ سرنشین این هواپیما از این سانحه مرگبار جان سالم به در بردند.
به گزارش خبرگزاری یونهاپ، آنها یک مرد و زن از خدمه هواپیما هستند که با شدت جراحات مختلف به بیمارستان منتقل شدند.
رئیس جمهور موقت کره جنوبی به همین مناسبت یک هفته عزای عمومی اعلام کرد.
صبح امروز یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط هوایی «جِجو ایر» با ۱۸۱ مسافر در فرودگاه شهر «موآن» کره جنوبی از باند خارج شد.
منبع: