مقامات آمریکا گفتند که در جریان حمله اسرائیل در ایران قرار گرفته اند ولی واشنگتن هیچ گونه مشارکتی در این حمله نداشته است!
همزمان با ادعای حمله ارتش رژیم اسرائیل به اهدافی در ایران، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم اسرائیل تلفنی صبحت کرد و رسانههای آمریکایی از قول مقامات رسمی این کشور مدعی شدند که واشنگتن در حمله ادعایی امشب هیچ گونه مشارکتی نداشته است.
فاکس نیوز: اسرائیل آمریکا را در جریان طرح حمله خود قرار داده است
شبکه فاکس نیوز به نقل از مسئول آمریکایی گزارش داد که رژیم اسرائیل کاخ سفید را قبل از اقدام، در جریان طرحهای حمله خود قرار داده است.
ادعای کاخ سفید: اقدامات اسرائیل دفاع از خود است!
کاخ ریاست جمهوری آمریکا با بیان اینکه میداند رژیم اسرائیل در حال انجام «حملات هدفمند» علیه اهداف نظامی در ایران است، مدعی شد که کار این رژیم «دفاع از خود است».
ادعای سی بی اس: حمله اسرائیل محدود به اهداف نظامی در ایران است
شبکه سی بی اس آمریکا همزمان با رژیم اسرائیل، به نقل از یک منبع آمریکایی مدعی شد که حمله ادعایی امشب رژیم اسرائیل به ایران، صرفا محدود به اهداف نظامی بوده است نه اهداف و تأسیسات هستهای یا نفتی.
رویترز: آمریکا در حمله اسرائیل مشارکت ندارد
خبرگزاری رویترز انگلیس مدعی شد که آمریکا در حمله ادعایی امشب رژیم اسرائیل به اهدافی در ایران، هیچ گونه مشارکتی نداشته است. یک مسئول آمریکایی به شبکه الجزیره گفت امریکا در حملات امشب اسرائیل به ایران نقشی نداشته است.
ان بی سی: اهداف تعیین شده، احتمالا تهدید کننده بودهاند!
شبکه ان بی سی نیوز آمریکا به نقل از یک مقام مسئول در رژیم اسرائیل مدعی شد که این رژیم به اهداف حمله کرده است که احتمالا در گذشته یا در آینده، موجب تهدید ایران علیه تلآویو بوده است.
شورای امنیت ملی آمریکا: رئیس جمهور بایدن از اتفاقات امشب باخبر شده است
شان ساویت، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به شبکه المیادین لبنان گفت که رئیس جمهور آمریکا از آنچه در حال رخ دادن است مطلع شده است و از نزدیک، تحولات را دنبال می کند.
گفتگوی تلفنی گالانت و وزیر دفاع امریکا
وال استریت ژورنال از گفتگوی تلفنی یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و لوید آستن همتای آمریکایی وی با موضوع حمله اخیر اسرائیل به ایران خبر داد.
منبع:
باید توجه داشت که وظیفه اصلی بانکها، بنگاهداری نیست؛ بانک نه تنها تخصص لازم را در این زمینه ندارد، بلکه توانایی این کار را هم ندارد.
این امر موجب بروز تضاد منافع با بخش خصوصی شده است، چرا که بانکها در حال رقابت با بخش خصوصی هستند و تسهیلات را به بخش خصوصی ارایه نمیدهند، بلکه آنها را به زیرمجموعههای خود اختصاص میدهند و حاصل بنگاهداری بانکها منجر به تحمیل هزینه و ایجاد ناترازی بانکی شده است.
از سوی دیگر، با توجه به اینکه بانکها خود دارای شرکتها و بنگاههای متعدد هستند، حاضر نیستند منابع مالی جذب شده یا خلق شده را به بخش خصوصی، تخصیص دهند.
مثلا بخش خصوصی میخواهد در حوزه معدن از بانک تسهیلات بگیرد، اما خود بانک هم در همین حوزه شرکت دارد؛ لذا به دلیل نرخ بهره منفی حقیقی سالهای مختلف، صلاح و صرفه نظام بانکی در این نیست که به بخش خصوصی در حوزه معدن تسهیلات دهد و تسهیلات را به زیرمجموعه خود تخصیص میدهد.
لذا نقص موجود در قانون بانکداری بدون ربا، به ویژه در ماده ۸ آنکه به بانکها اجازه سرمایهگذاری مستقیم را میدهد، و نیز کاستیهای موجود در قوانین پولی و بانکی، موجب شده است که بانکها در اقتصاد ایران به سمت بنگاهداری حرکت کنند.
از آنجا که بانکها در این امر تخصص کافی هم نداشتهاند، اولاسرمایههای مردم را در پروژههایی سرمایهگذاری کردهاند که در نهایت به بنبست و انجماد منابع، منتهی شده است.
دوم اینکه بانکها بخش خصوصی را به عنوان رقیب خود درنظرگرفتهاند ودرنتیجه تسهیلات لازم را به بخش خصوصی نمیدهند واین بخش را تأمین مالی نمیکنند.
بانکها به دولت وابسته اند
البته شایان ذکر است وابستگی بانکها به دولت نیز یکی از دلایل اصلی بروز ناترازی بوده است.
بانکها به نحوی تحت نظارت دولت هستند؛ به گونهای که یا دولتی محسوب میشوند یا شبهدولتی.
برای نمونه، بانکهای ملت، تجارت و صادرات که مدیریت آنها ازسوی دولت منصوب میشود، نمونههایی از بانکهای شبهدولتی هستند.
از سوی دیگر، بانکهای خصوصی نیز عموماً بانکهای کوچکی هستند که به نحوی تلاش میکنند به دلیل حاکمیت مساله اقتصاد سیاسی، با دولت کنار بیایند تا متضرر نشوند.
بر این اساس، دولتها به عنوان یک منبع مالی جدید به بانکها دسترسی دارند که موجب شده به منابع بانکها به شیوههای مختلف، ازجمله ازطریق تسهیلات تکلیفی، دست درازی کنند.
این امرهم یکی از ریشههای ناترازی درنظام بانکی کشورشده است.
«بنابراین، ریشههای ناترازی بانکها به دو موضوع اصلی برمیگردد:
اول، دست درازی دولتها به منابع بانکها درقالب تسهیلات تکلیفی وابلاغی
دوم، بنگاهداری بانکها.»
نقشه راه اصلاح نهاد بانکی و راهحل رفع ناترازیهای موجود درنظام بانکی کشور هم به این صورت است:
۱) باید قوانین پولی وبانکی، به ویژه قانون بانکداری بدون ربا، بهگونهای اصلاح شوند که بانکها دیگر نتوانند وارد فرآیند بنگاهداری و ایجاد بنگاه شوند.
۲) با اصلاح قانون بانکداری در کشور، همه بانکها ملزم شوند بنگاهها و شرکتهای موجود خود را به بخش خصوصی واگذار کنند.
۳) راهحل سوم این است که همانند تجربه جهانی، در کشور نهادی تحت عنوان شرکتهای سرمایهگذاری تأسیس شود.
۴) راهحل چهارم اینکه دولت از دستدرازی به منابع بانکها از طرق مختلف قانونی منع شود.
۵) بانکهای شبهدولتی باید به بخش خصوصی واگذار شوند. باید با جدیت و سرعت بانکهای شبهدولتی تعیین تکلیف شده و به بخش خصوصی واگذار شوند. درحال حاضر، بخش عمدهای از بانکهای کشور شبهدولتی هستند.
مفهوم شبهدولتی این است که مالکیت آن به مردم تعلق دارد اما مدیریت آنها همچنان توسط دولت انجام میشود؛ مانند بانک ملت وتجارت و…. تجربه نشان داده است حضور بانکهای شبهدولتی شرایط را به مراتب بدتر از بانکهای دولتی کرده بهطوری که: «مالکیت این بانکها با مردم و مدیریت آن با دولت است، وضعیت نابسامانی دارند ومانند شرایط شترمرغ هستند!
۶) بانکهای دولتی تجمیع و یک بانک دولتی توسعهای شکل بگیرد و دولت هم از دستدرازی به منابع این بانک دولتی توسعهای طبق قانون منع گردد.
منبع:
به گزارش مشرق و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، باتوجه به تخلف صورت گرفته از سوی باشگاه استقلال مبنی بر نقض ماده ۶۷ مقررات انضباطی از طریق انتشار پوستر نسبت به باشگاه خیبر خرمآباد، باشگاه استقلال باید دفاعیات کتبی خود را ظرف مهلت ۴۸ ساعت به کمیته انضباطی ارسال کند.
دیدار خیبر خرمآباد و استقلال در چارچوب هفته نهم مسابقات لیگ برتر از ساعت ۱۶:۴۵ امروز (شنبه) در ورزشگاه تختی برگزار خواهد شد.
منبع:
بانک مرکزی در پایان مهرماه، آمار مربوط به تسهیلات امهالی و میزان تسهیلات پرداختی بانکها در نیمه اول سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد.
به گزارش بنکر (Banker)، طبق این گزارش، ۲۲ بانک، در۶ ماه گذشته حدود ۳ هزار و ۱۰۴ همت تسهیلات به مشتریان خود پرداخت کردهاند.
در بخش تسهیلات امهالی، این بانکها طی همین دوره زمانی حدود ۵۶۴۶۹ فقره تسهیلات به ارزش تقریبی ۶۵ همت را امهال کردهاند.
نکته قابلتوجه، حضور بانک مسکن در این گزارش است؛ بانکی که در ماههای اخیر آماری از تسهیلات امهالی خود ارائه نداده بود، اما این بار اطلاعات خود را برای نیمه نخست سال اعلام کرده است.
برخی از اعداد و ارقام موجود در گزارش همچنان ابهاماتی دارند که در ادامه گزارش به آنها پرداخته شده و نیازمند بررسی بیشتر هستند.
این ابهامات بیشتر به روش گزارشدهی و محاسبه توسط هر بانک برمیگردد که باعث ایجاد تفاوتهایی در آمار شده است.
۶۵همت تسهیلات امهالی در نیمسال ۱۴۰۳
تسهیلات امهالی چیست؟
تسهیلات امهالی به وامها یا تسهیلات بانکیای اطلاق میشود که در زمان موعد بازپرداخت، به دلایلی مانند ناتوانی مشتری در پرداخت قسطها یا درخواست او برای تمدید زمان بازپرداخت، مجددا ساختاردهی میشوند.
در واقع، امهال تسهیلات به معنای تمدید مدت بازپرداخت، تعویق سررسید، یا تبدیل وامهای معوق به اقساط جدید است.
این کار با هدف کمک به بدهکاران برای مدیریت بهتر بدهیهایشان و کاهش احتمال نکول (عدمپرداخت) انجام میشود، و بانکها به منظور جلوگیری از افزایش وامهای معوق و زیانهای احتمالی، از آن بهره میگیرند.
بانکها معمولا تسهیلات امهالی را با توجه به شرایط خاص مشتری و بعد از ارزیابی توان بازپرداخت او انجام میدهند.
حال بانک مرکزی گزارشی منتشر کرده که نشان میدهد بانک ملی با تسهیلات امهالی حدود ۱۳.۷ همت، بانک تجارت با ۱۳.۲ همت، بانک گردشگری حدود ۱۰.۹ همت، بانک ملت حدود ۸.۶ همت و بانک صادرات حدود ۷.۶ همت بیشترین تسهیلات امهالی را در ۶ ماه اخیر به نام خود ثبت کردند.
تسهیلات پرداختی بانکها در نیمسال ۱۴۰۳
دادهها بیان میکند که بانک ملت با پرداخت حدود ۵۰۲ همت، بانک پاسارگاد حدود ۴۲۳ همت، ملی حدود ۳۱۴ همت، بانک تجارت حدود ۳۰۴ همت و بانک صادرات با پرداخت حدود ۲۵۱ همت بیشترین تسهیلات پرداختی را در شش ماه نخست ۱۴۰۳ داشتهاند.
بانک سرمایه در انتهای آمار
بانک سرمایه به عنوان بانکی زیانده و با کفایت سرمایه منفی ۳۲۸، در انتهای جدول آمار تسهیلات پرداختی قرار گرفته است.
آمارها نشان میدهد این بانک نهتنها در پرداخت تسهیلات رتبه پایینی دارد، بلکه در تسهیلات امهالی نیز در پایینترین سطح قرار دارد.
برخی معتقدند که پایین بودن تسهیلات امهالی نشانهای از عملکرد مثبت یک بانک در مدیریت پرداختها و تسهیلات است.
اما در مورد بانک سرمایه این موضوع صدق نمیکند.
این بانک، بهدلیل پرداخت تسهیلات اندک، طبیعتا تعداد کمتری تسهیلات امهالی نیز دارد، اما این به معنای عملکرد بهتر نیست.
شواهد نشان میدهد که پایین بودن آمار تسهیلات امهالی در این بانک، ناشی از ضعف در توانایی ارائه تسهیلات و مدیریت ناکافی منابع مالی است، نه بهبود عملکرد.
این وضعیت نشانگر چالشهای جدی بانک سرمایه در افزایش کارآیی، مدیریت تسهیلات و توانایی رقابت در نظام بانکی کشور است.
پایین بودن سطح کفایت سرمایه و زیاندهی بالا، فشارهای مالی بیشتری بر این بانک وارد کرده و دسترسی به منابع جدید را محدود کرده است، که میتواند در بلندمدت پیامدهای منفی بر جایگاه این بانک در صنعت بانکی کشور داشته باشد.
بانک دیگری که اعداد و ارقام آن در این گزارش از چالش اصلی کارشناسان است، بانک مسکن است.
آمار عجیب بانک مسکن
بانک مسکن، که یکی از بازیگران اصلی در ارائه خدمات بانکداری خرد، بانکداری سرمایهگذاری و تسهیلات مسکن شناخته میشود، پس از چند ماه بالاخره آمار مربوط به تسهیلات امهالی و تسهیلات پرداختی خود را در ۶ماه نخست سال ۱۴۰۳ منتشر کرد.
بر اساس این گزارش، بانک مسکن مدعی است که در این بازه زمانی تنها سه تسهیلات امهالی داشته است.
این آمار با توجه به حجم بالای تسهیلات پرداختی این بانک و جایگاه آن در ارائه وامهای مسکن، موجب تعجب کارشناسان شده است؛ بهویژه اینکه انتظار میرفت تعداد تسهیلات امهالی بانک مسکن بیشتر از این میزان باشد.
برخی تحلیلگران معتقدند که تعداد کم تسهیلات امهالی این بانک ممکن است نشاندهنده مدیریت قویتر این بانک در حوزه تسهیلات باشد، اما در عین حال، برخی دیگر بر این باورند که این آمار ممکن است به دقت بیشتری نیاز داشته باشد.
با توجه به شرایط اقتصادی و تقاضای بالای تسهیلات مسکن، پرسشهایی درباره نحوه ارزیابی و ثبت این تسهیلات و اعتبار این آمار مطرح شده است.
این آمار اندک، در مقایسه با شاخصهای کلی بانک، مانند حجم بالای تسهیلات مسکن، موجب شده تا تحلیلگران در انتظار گزارشهای دقیقتر یا جزئیات بیشتری در مورد تسهیلات امهالی بانک مسکن باشند تا بتوانند تحلیلی کاملتر از عملکرد واقعی بانک ارائه دهند.
در نهایت، با توجه به نقش کلیدی بانک مسکن در اقتصاد کشور و تامین مالی بخش مسکن، شفافیت بیشتر در ارائه آمارهای مالی میتواند به درک بهتر از کارآیی و پایداری عملیات بانکی این مجموعه کمک کند.
منبع: